nl +31652203171 info@benbdolcefarniente.com Contrada Pluviano 32, 65017 Penne, Abruzzo

Nieuwsbrief 35, mrt.2021

Inmiddels zijn we alweer 2 weken op ons prachtige stekkie in Italië. Maandagochtend 15 maart vertrokken we om 3.00 uur uit Brielle. Zonder onze gebruikelijke overnachting in Oostenrijk zou het een lange reisdag worden. We rijden altijd via Duitsland en Oostenrijk (Fernpas – Brennerpas), maar omdat er veel sneeuw verwacht werd op de Fernpass, besloten we via München te rijden; dit betekende alleen wel extra km’s. Na veel regen in Nederland en Duitsland en veel sneeuw in Oostenrijk, kwam na de Brennerpas gelukkig de zon tevoorschijn. Na 12 uur rijden in regen en sneeuw en met nog 6 uur voor de boeg was dat heel prettig. De reis duurde lang, maar verliep voorspoedig: een half uur voor het begin van de avondklok waren we thuis; dat hadden we dus heel goed gedaan 😊. Altijd spannend als je na een lange periode van afwezigheid weer thuis komt. Het eerste wat we doen is checken of alles het nog doet. En blij waren we: de verlichting en de verwarming gingen aan, de wifi deed het nog, er kwam warm water uit de kraan en ook Tijger liet zich binnen een halfuur na onze thuiskomst zien… wat wil een mens nog meer?! Precies, lekker slapen in z’n eigen bed.

De andere ochtend, bij daglicht, konden we ook het buitenterrein checken. Ook hier zag alles er goed uit. De natuur had flink z’n best gedaan; het gras stond aardig hoog en het onkruid tierde weelderig. Gelukkig deden de grasmaaier en de bosmaaier het nog, dus Marcel kon zich uitleven. Mildred begon de (niet te winnen) strijd tegen het onkruid. Als we nu naar buiten kijken, ziet het er weer beter uit. De bloemenperken zijn ingezaaid en ook de peterselie en bascilicum zijn weer gezaaid. Veel planten hadden de winter niet overleefd, maar gelukkig had opa Jan geraniums gekweekt en deze staan inmiddels in de potten. Ook hebben we al wat andere plantjes gekocht, zodat het er allemaal al wat fleuriger uitziet.

Veel mensen zijn benieuwd hoe de situatie m.b.t. corona in Italië is. Eigenlijk verschilt het niet zoveel van Nederland. Het aantal besmettingen schommelt en krijgen ze niet echt onder controle. Italië deelt de regio’s qua coronabesmettingen in in 4 kleuren zone’s: wit, geel, oranje en rood. Momenteel kleuren veel regio’s rood, maar Abruzzo kleurt momenteel gelukkig oranje. Dit betekent echter nog niet dat er veel mag/kan. De winkels zijn hier open, maar zonder goede reden mogen we Penne niet uit. Op straat loopt bijna iedereen met een mondkapje. Barretjes zijn tot 18.00 uur en restaurants zijn tot 22.00 uur geopend, beide alleen voor afhaal. De avondklok geldt hier van 22.00 – 5.00 uur. Wandelen en fietsen is toegestaan vanuit je eigen huis en verder mag je 1x per dag met 2 personen op bezoek bij familie of vrienden in de eigen woonplaats. Niet echt rooskleurig, maar voor ons heel goed te doen.

Vorige week hebben we een kijkje bij Wolftour genomen. Wolftour is een bureau dat begonnen is als reisbureau en organisator van toeristische activiteiten. Zij waren gevestigd in het centrum van Penne, maar sinds deze winter hebben zij zich gevestigd op een prachtige locatie bij het meer van Penne. Eigenaar Antonio en medewerkster Morena kennen wij goed; zij gaven ons een rondleiding op hun nieuwe locatie en vertelden ons over hun plannen. Vanaf 2021 gaan zij zich volledig richten op het organiseren van sportactiviteiten. Ze zijn de hele winter al druk bezig om hun nieuwe onderkomen in orde te maken voor de opening op 1 mei en zij zijn vol goede plannen. Net als voorgaande jaren verhuren zij (elektrische) mountainbikes en organiseren daarmee prachtige fietstochten. Vanaf deze zomer organiseren zij 2x per dag kanotochten op het meer van Penne; ze hebben een mountainbike parcours met een lengte van 400 meter aangelegd en bij Agriturismo Collalto hebben zij een klimpark aangelegd. In de buurt van het dorp Farindola organiseren zij voor de waaghalzen onder ons, steile wandklimmen midden in de prachtige natuur. Vanuit hun nieuwe onderkomen gaan ze drankjes, broodjes en pizzapunten verkopen. Picknicktafels en een flink stuk gras vol met fruitbomen omringen hun thuisbasis. Ga je nu vanuit onze B&B de prachtige wandeling rondom het meer maken, dan kan je halverwege bij Wolftour even heerlijk ontspannen en een drankje nemen. Top hè!! Wij zijn er in ieder geval heel blij mee!!

Helaas weten we nog niet wanneer we onze eerste gasten dit seizoen mogen ontvangen, want hoe ontwikkelt zich de 3e coronagolf? Hoe snel gaat het vaccineren? (zowel in Nederland als in Italië). Wanneer is er weer een positief reisadvies? Niemand kan het ons vertellen, maar wij hebben er alle vertrouwen in dat het, net als vorig jaar, goed zal komen. We rekenen er niet op dat onze gasten van begin mei kunnen komen, maar wie weet misschien verrast het coronavirus ons in positieve zin… Wij gaan er in ieder geval voor zorgen dat alles er hier straks picobello uit ziet en dat wij er binnenkort helemaal klaar voor zijn om:
* onze gasten een warm welkom te geven en ze goed in de watten te leggen;
* onze gasten iedere ochtend een overheerlijk vers ontbijt te serveren;
* onze gasten te informeren over leuke uitstapjes, restaurantjes e.d.;
* met onze gasten naar een wijnproeverij bij wijnhuis Tenuta de Melis te gaan;
* onze gasten een rondleiding bij olijfboer Oleificio Goccia d’Oro te geven;
* met en voor onze gasten gezellig pizza-avonden (eigen houtgestookte pizza-oven) te organiseren;
* en natuurlijk niet te vergeten: weer prachtige mountainbiketochten met/voor onze gasten te organiseren.

Wij hebben in ieder geval enorm veel zin in ons 5e!!! seizoen en kunnen niet wachten totdat onze eerste gasten onze berg af komen rijden en hun (huur)auto bij ons parkeren.

Voordat we het vergeten: van 25-29 september organiseren wij, net als andere jaren, weer een kookweek. We hebben nog 2 plekjes beschikbaar, dus twijfel niet, maar geef je, samen met je partner, vriend, vriendin, vader, moeder, broer, zus, zoon of dochter op en kom gezellig koken; veel pret, gezelligheid en culinaire hoogstandjes verzekerd!

Trouwens…. de schildervakantie en de pilatesweek zijn beiden vol!!

Heb je ook zin in een paar dagen of een heerlijke week Dolce Far Niente, prik een datum en boek! Bij ons geen drukte, maar max. 8 gasten, dus rust, ruimte en veiligheid voor iedereen! En geen zorgen over de financiën: wij hebben besloten bij nieuwe boekingen voor 2021 de aanbetaling bij een negatief reisadvies terug te betalen. Dus twijfel niet, maar boek een overheerlijke vakantie in onze prachtige B&B.

Blijf gezond, geniet van het leven en alvast hele fijne paasdagen gewenst!